14/8 2008 kl 2200 norsk tid:
Det viser seg at lavtrykket blir betydlig kraftigere enn tidligere værmeldinger. Royalwings motorseiler derfor mot sydspissen av Irland for å nå land. Planen er å så ta seg i havn i Cork. De har nå ca. 350nm igjen beveger seg med en fart på 7 knop over bakken (SOG). Royalwings antas å ankomme Irland lørdag kveld/natt til søndag. Uværet når Irland søndag ca. 0800.
13/8 2008 kl 0001 norsk tid:
Det viser seg at lavtrykket alikevel ikke vil løse seg opp, men gå lenger sør og nærme seg Irland mandag morgen.
Syvdagers varsel er temmelig usikkert, men foreløpige beregninger viser at Royalwings vil kunne klare å passere foran lavtrykket.
Det vil ikke være bølger av betydning før evt. et nytt lavtrykk setter inn.
11/8 2008 kl 2130 norsk tid:
Lavtrykket øst for Royalwings beveger seg 1 grad øst hver tredje time ved 48 grader nord (breddegraden Royalwings ligger på)
11/8 2008 kl 1350 norsk tid:
Lavtrykket har passert foran og det er ingen nye lavtrykk på vei. Stormen har etterlatt seg dønninger som hindrer Royalwings å gå med full fart. Bølgene er ventet å avta i løpet av dagen.
Se også kart over bølgehøyde
10/8/2008 kl 2230 norsk tid:
Siste værmelding viser at lavtrykket fra Karibia ikke blir like sterkt som først antatt og at det vil løses opp helt før det når Royalwings.
10/8/2008 kl 1300 norsk tid:
Royalwings går nå klar av lavtrykket fra nordøst. Nytt lavtrykk fra Karibia ventes i slutten av uken. Utvikler seg til å bli kraftigere enn spådd lørdag 10/8. Royalwings har satt kursen rett øst og vil trolig passere foran lavtrykket. Dette er derimot noe usikkert (7-dagersvarsel).
10/8/2008 kl 0430 norsk tid:
Det store lavtrykket har passert, men ett mindre lavtrykk er på vei fra NW. Bølgehøyden er betydlig lavere enn tidligere.
Royalwings vil vente med å gå østover før lavtrykket har passert. Dette gjør de ved å holde seg innen grensene som angitt:
50N tillater Royalwings å gå maksimalt 29W
49N tillater Royalwings å gå maksimalt 28W
48N tillater Royalwings å gå maksimalt 26W
Gjelder tom. mandag 1800 UTC. Deretter bør kursen settes rett øst, evt. svakt nord-øst mot den engelske kanal, evt. Irland eller Scottland.
Ny vindretning vil danne nytt bølgesystem fra nordøst som kan komme i konflikt med eksisterende bølgesystem fra vest og skape urolig sjø. Dette vil trolig roe seg ned før Royalwings har beveget seg så langt øst.
Nytt lavtrykk fra Karibia er spådd å krysse atlanteren lenger soer og vil kunne møte Royalwings fra soendag 17 august av. Dette er foreløpig høyst usikkert (7 dagers varsel).
Last ned video av animert værvarsel fra lørdag 10/8 0300UTC til lørdag 17/8 0300UTC.
---
Ved hjelp av programmet Ugrib kan værdata lastes ned og analyseres. Programmet er gratis og enkelt å bruke (www.grib.us).