Eventyret er over for denne gang. Vi har hatt et fantastisk år ombord på Sol

30. juni 2007 kastet vi loss fra Halden for å realisere den store drømmen. Et års familietur på havet i egen båt. Båten som har vært hjemmet vårt dette året, heter ”Sol” og er en Beneteau Oceanis 373.

Sol har ført oss fra Norge og sydover via Danmark gjennom Kiel-kanalen og ut i Tyskebukta før vi seilte gjennom kanalene i Nederland til Amsterdam. Fra Amsterdam seilte vi ut i havet igjen og ut i den Engelske kanal og over til England. I midten av august hadde vi en fantastisk seilas fra Falmouth og over den fryktede Biscaya-bukta til La Coruna nordvest i Spania. Sydover langs Spania og Portugal-kysten fikk vi en forsmak på karibiske strender på Islas Cies, vi var på den spennende øya Ihla Berlinga og vi besøkte bl.a. storbyene Porto og Lisboa. Fra Lisboa var vi nye tre døgn på havet over til Porto Santo og deretter var vi en uke på frodige Madeira. I begynnelsen av oktober var vi endelig på Kanariøyene. Varmt, både på land og i vann. Etter ca halvannen måned med forberedelser og sydenliv tok vi fatt på Atlanterhavet. Vi deltok i ARC-regattaen og endte på 10. plass i klassen og ca 180. plass av totalt 240 båter. Ikke så verst siden vi var tiende minste båt på startstrekken. Vi fikk premie for yngste mannskap med Jørgen på sju måneder. Det er nye ARC rekord. Vi brukte 19 døgn og 6 timer på ferden over Atlanterhavet.

Fra 14. desember og frem til mai seilte vi rundt i Karibien fra Grenada i syd til British Virgin Island i nord. Vi har slappet av under palmene, snorklet med skilpadder og hai og ellers bare nytt livet. 3. mai startet vi på den lange hjemturen. Underveis besøkt vi Asorene, Irland og Skottland. 29. juni var Nordsjøen krysset og vi var tilbake i Norge. Etter et par uker langs sørlandskysten krysset vi vårt eget kjølvann i Halden fredag 11.juli 2008. Vi har besøkt 111 havner og ankringsplasser, vi har seilt 11.516 nautiske mil og vi har vært underveis i 1 år, 1 uke, 6 dager og 3 timer.

Vi har hatt et fantastisk år og vi er ganske sikre på at det blir nye seileventyr til varme strøk om noen år.

Familien Heli-Hansen består av: Jørgen, Aurora, Line og Morten fra Halden. Jørgen var syv uker og Aurora 2,5 år da vi kastet loss.